Smittevern og rutiner rundt corona i klinikken

Smittevern og rutiner ved corona/covid-19 ved Skrenten Fysioterapi

Vi skal også praktisere drøy 1 meters avstand innendørs.

Vi oppfordrer flest mulig til å ha konsultasjonene sine via video, skulle det ikke være ønskelig av ulike grunner er det retningslinjer for smittervern ved klinikken for å ivareta både deg og terapeutene på best mulig måte.

Inne på klinikken ber vi om at du unngår:

- å ta på gjenstander og flater

- toalettbesøk så langt det er mulig

Vi oppfordrer også til å unngå bruk av kollektivtransport til timen.

Vi må vurdere ulike forhold når det gjelder smittevern i denne situasjonen, og det anbefales at de som er i risikogrupper (hjerte- og kar-sykdom, høyt blodtrykk, diabetes eller over 65 år), eller har andre risikofaktorer i forbindelse med covid-19 benytter seg av videokonsultasjoner (eller telefon) fremfor å møte ved klinikken. Her er det selvfølgelig avveininger som kan taes i hvert enkelt tilfelle.

Alle førstegangskonsultasjoner vil også foregå over video/telefon, før vi eventuelt fortsetter med videre konsultasjoner ved klinikken.

Før du ankommer...

..ber vi deg vurdere om du bør møte opp ved klinikken ift. egen helse- og smittestatus.

Har du kjent på smittesymptomer eller vært i nærkontakt med noen med påvist smitte av covid-19,

ber deg avvente behandling på klinikken til du har vært symptomfri i én uke.

Dette gjelder også om du har vært utenfor Norges grenser de siste 14 dagene.

Timene kan avbestilles selv om du skulle få symptomer rett før timen.

SYMPTOMER PÅ SMITTE

- tegn til luftveisinfeksjon som feber, sår hals, hoste, rennende nese, lett forkjølelse, diaré og/eller kortpusthet/tungpustethet

- tap eller endring av luktesans og/eller smakssans

- generell sykdomsfølelse i kroppen

NÆRKONTAKT

Har du vært i nærkontakt med noen som er bekreftet smittet/syk med covid-19 i løpet av de siste 14 dagene, kan du ikke gå i behandling inne på klinikken mens du sitter i hjemmekarantene.

SYMPTOMFRI ÉN UKE

Vi ønsker at du har vært symptomfri én uke før du kommer til behandling inne på klinikken.

POLLENALLERGI

Har du pollenallergi er det selvfølgelig forståelig at du har tett/rennende nese og verkende/rennende øyne, men forsikre deg da om at det er pollenallergi knyttet til pollenspredning, og ikke en maskert luftveisinfeksjon.

Når du kommer til klinikken

Det vil henge plakater på klinikken for å minne deg på, og informere deg, om hva du trenger å gjøre når du kommer inn til oss. Vi forstår at dette er en stressende situasjon og at det er lett å glemme. Vi ønsker derfor å gjøre prossessen enklest mulig, så du kjapt kommer på plass inne på våre behandlingsrom.

KOM PRESIS

For å unngå at dere møter andre på vårt lille venterom, så er det ønskelig at du møter så presist som mulig til time, så du kan gå rett inn på klinikken å starte med håndvask.

...vi skjønner jo at mye kan skje på veien, så vi praktiserer som tidligere romslighet

i alles forsøk på presishet :)

HÅNDVASK

Rett ved inngangen finner du området der du vasker hender både ved ankomst og avgang. Du vil finne plakater med instruksjoner om du er usikker på hva du skal gjøre.

Det er obligatorisk håndvask både når du kommer inn på klinikken og når du forlater oss.

MUNNBIND

Munnbind legges frem til deg. Vi har flere å velge i(dette avtaler du med terapeut). Vi ønsker at dette skal være en så god opplevelse som mulig.

Munnbindet skal taes på etter at du har vasket hendene, og taes av før du har vasket hendene. Du finner plakat med instruksjon ved "vaskestasjonen".

Smittevernsrutiner ved klinikken

Vi fortsetter med basale smittevernsrutiner ved klinikken når det gjelder renhold og desinfeksjon, men disse utføres hyppigere. Klinikken vaskes daglig, toalettet vaskes 2 ganger daglig og kontaktflater som stoler, benker og håndtak desinfiseres mellom hver pasient. Som terapeuter har vi snakket med flere av dere på videokonsultasjoner i disse ukene. Vi vet at flere av dere er engstelige for smitte fra bl.a. symptomfrie smittebærere. Dette tar vi også på alvor, og vi ønsker derfor å møte dere med munnbind, samtidig som dere også får munnbind. Vi følger ellers bransjenormen utviklet av FHI og Helsedirektoratet.

Du kan være sikker på at vi er symptomfrie når vi møter på jobb, vi møter deg med nyvaska og rene hender (som alltid)

og vi møter deg med kule og komfortable munnbind som ekstra forholdsregel.

MUNNBIND

Ved Skrenten Fysioterapi har vi konsultasjoner som varer inntil, og over én time. Dette er tid vi tilbringer i samme rom, og det vil derfor ha innvirkning på spredningen av dråpesmitte og aerosoler. Man antar med forankring i flere observasjoner og studier (se nederst)  at det er symptomfrie smittebærere. Vi ønsker derfor å praktisere bruk av munnbind når vi møtes innendørs på behandlingsrommene.

Det er foreløpig anbefalt at medisinske munnbind kun brukes av, og forbeholdes, helsepersonell i møte med pasienter med symptombærende smitte. Vi har tenkt på hvordan vi skal løse dette på en god måte, der vi er solidarisk med helsepersonell som trenger det medisinske utstyret, samtidig som vi ønsker å møte deg på en måte slik at du kan føle deg trygg. Løsningen ble for oss at vi har fått spesialsydde 3-lags munnbind laget av syerske, med stoffer som ivaretar en balanse mellom filtering og pustbarhet, og med formbar bøyle over nesen for god passform. Det at de er i stoff, gjør også bruken mindre klinisk og vi har hittil hatt gode (og morsomme) opplevelser.  Her demonstreres det sorte munnbindet med mimiske krumspring, men vi har også lyseblå, turkise, prikkete mm.

Munnbindene vil kokevaskes mellom hver bruk, så du får utlevert et nykokt, kult munnbind hver gang du kommer.

Bai Y, Yao L, Wei T, et al. Presumed Asymptomatic Carrier Transmission of COVID-19. Jama. 2020.

Kimball A HK, Arons M, et al. Asymptomatic and Presymptomatic SARS-CoV-2 Infections in Residents of a Long-Term Care Skilled Nursing Facility — King County, Washington, March 2020. MMWR Morbidity and mortality weekly report. 2020; ePub: 27 March 2020.

Li R, Pei S, Chen B, et al. Substantial undocumented infection facilitates the rapid dissemination of novel coronavirus (SARS-CoV2). Science (New York, NY). 2020

Pan X, Chen D, Xia Y, et al. Asymptomatic cases in a family cluster with SARS-CoV-2 infection. The Lancet Infectious diseases. 2020.

Rothe C, Schunk M, Sothmann P, et al. Transmission of 2019-nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany. The New England journal of medicine. 2020;382(10):970-971.

Sadetsky S, «Silent spreaders»; almost a third of infected kids under 9 are asymptomatic. The Times of Israel, 10. april, 2020.

Wei WE LZ, Chiew CJ, Yong SE, Toh MP, Lee VJ. Presymptomatic Transmission of SARS-CoV-2 — Singapore, January 23–March 16, 2020. MMWR Morbidity and mortality weekly report. 2020;ePub: 1 April 2020.

Zou L, Ruan F, Huang M, et al. SARS-CoV-2 Viral Load in Upper Respiratory Specimens of Infected Patients. The New England journal of medicine. 2020;382(12):1177-1179.

SKRENTEN FYSIOTERAPI

Granåsbakken 8

1410 Kolbotn

Et lite fysioterapiinstitutt med fokus på psykomotorisk behandling.

Postadresse: Granåsbakken 8, 1410 Kolbotn

Email: Camilla@skrentenfysioterapi.no

Lene@skrentenfysioterapi.no

ÅPNINGSTIDER

Mandag: 08.00 - 16.00

Tirsdag og Torsdag: 08.00 - 18.00

Onsdag: 08.00 - 16.30

Fredag: 08.00 - 16.00

Copyright © 2018 - 2019 Lene Hubak Fleischer/Camilla Gaarden Sundsbak.

All Rights Reserved.